loading...

about every thing

بهترین برند فرش دستباف و شناخت آن از مهمترین سوالات و مواردی می باشد که برای خرید قالی دست بافت باید آن را بدانیم. در شهرهای مختلف ایران تنوع بافت بسیار بالا می باشد و نمونه های بسیار زیادی وجود دارد

ادمین بازدید : 50 چهارشنبه 25 آبان 1401 نظرات (0)

بهترین برند فرش دستباف و شناخت آن از مهمترین سوالات و مواردی می باشد که برای خرید قالی دست بافت باید آن را بدانیم. در شهرهای مختلف ایران تنوع بافت بسیار بالا می باشد و نمونه های بسیار زیادی وجود دارد که گاهاً باعث ایجاد سردرگمی در شخص خریدار می شود.

مشخصات فرش دستباف

به دلیل گسترش روز افزون انواع فرش دستباف در بازار ایران و جهان باید در هنگام خرید و فروش فرش دستباف نکات متعددی را مورد توجه قرار دهید. فرش دستبافت ایرانی به طور کلی در ۳ قالب ترنج ، خشتی و افشان بافته شده که نوع ترنج آن از همه پرطرفدارتر است. این نوع فرش حاشیه‌ای پهن در اطراف دارد و طرح‌های بیضی و دایره در میانه. همچنین دقت داشته باشید که تفاوت فرش‌های دستباف در برابر فرش‌های ماشینی بسیار زیاد است به طوری که فرش‌های دستباف از دور و نزدیک جلوه بسیار زیبایی دارند و بسیار درخشنده هستند. تقارن رنگ یکی دیگر از شاخص‌های برجسته این محصول می‌باشد که به زیبایی آن می‌افزاید. از طرفی دقت داشته باشید پرز این فرش‌ها باید درخشان و انعطاف‌پذیر باشد به طوری که این نوع فرش تنها فرشی است که با پا خوردن و شستشو زیبایی چند برابری می‌گیرد.

بهترین فرش دستباف ایران مال کدام شهر است؟

این هنر تا حدی نزد ایرانیان محبوب است که هر منطقه‌ای از کشور خود فرش و طرح و ابعاد مخصوص به خود را دارد. از قم تا کاشان، تبریز و اصفهان، فرش ترکمن و کرمان و…  انواع دیگر فرش معروف ایرانی هستند که هرکدام در طرح و نقش با هم متفاوتند. ویژگی فرش های معروف ایرانی شهر به شهر با هم متفاوت است، برای انتخاب بر اساس نیازتان می‌بایست با انواع آن بیشتر آشنا شوید. در زیل به شرح کاملی از معروف ترین فرش های ایرانی از نظر طرح و نقش می‌پردازیم.

فرش کاشان 

از پایخت فرش جهان چه بگوییم که حق مطلب ادا شود؟ از لحاظ ظرافت و جنس به کار رفته در این نوع فرش همه از کیفیت عالی برخوردار هستند. قدیمی ترین و فاخرترین نوع فرش‌های معروف ایرانی که قدمت آن به دوران صفویه باز می‌گردد. بافت فرش کاشان همه ریز و ظریف است و اغلب چله کشی آن از جنس پنبه و کار از پشم یا ابریشم بافته می‌شوند. در طرح فرش کاشان اصل ترنج و لچک بسیار دیده می‌شود و از طرح های شلوغ فرش به حساب می‌آید.

فرش قم

این نوع از فرش های معروف ایرانی به خاطر ظرافت و دوام خود معروف است. اگر به انواع معروف فرش های ایرانی خوب دقت کنیم ناهماهنگی و ناهمواری هایی درپشت کار قابل رویت بوده که مسئله بغرنج و پیچیده‌ای نیست، برای کاری که با دست ساخته می‌شود طبیعی است. اما این مشکل در فرش دستبافت قم مطلقاً وجود ندارد، حتی طراحان خوش ذوق و علاقمند با طرح هایی نو و خاص  فرش قم را با رجشمار بالا طوری می‌بافند که تشخیص ماشینی و دستباف بودن این فرش دشوار را دشوار می‌کند.

فرش تبریز

یکی از پرطرفدارترین فرش های ایرانی معروف فرش تبریز است. تعداد گره های بیشمار گاهی تا یک میلیون گره رج های بسیار 50 تا 70 رج، این فرش آن را خاص کرده است. ریزبافت ترین بافت فرش متعلق به تبریز است. تار این فرش ازپنبه ای بوده و دپود و پرز آن از پشم است. پشم مورد استفاده در فرش تبریز از منطقه کوهستانی همان اطراف تامین می‌شود و قدری خشن و زبر است اما استحکام و دوام بالایی برای فرش تبریز به ارمغان آورده است.

فرش ترکمن

فرش ترکمن نیز یکی دیگر از انواع فرش‌ های معروف ایرانی است. این نوع قالی نازک و تخت بافت هستند و از ویژگی های بارز آنها درشت بافت بودن آن ها است تار و پود فرش ترکمن از پشم است که اغلب از پشم دام خودشان برای بافتن استفاده می‌کنند. این نوع فرش عموما به دست زنان ترکمن و روی دارقالی افقی بافته می‌شود به همین خاطر بیشتر در ابعاد کوچک تولید می‌شوند. علاوه بر قالی گلیم و خورجین هم از تولیدات ترکمن است.

فرش کرمان

شاید این ضرب المثل را شنیده باشید که فلانی مثل قالی کرمان است، کنایه از زیبایی و شادابی فرد است. این نوع فرش از شاد و رنگی ترین نوع فرشها ست. رنگ های بسیار متنوع و شاد در این فرش به کار رفته است. مردمان کرمان به دلیل زندگی در کویر،  فقدان گل و بوته و رنگ و سرسبزی را با طراحی شاد و رنگی و گل افشان کردن طرح فرش حسابی برای خود جبران کرده اند.

قیمت فرش دستباف

یکی از نکات بسیار حائز اهمیت که برای مشتریان در هنگام خرید فرش دستباف ایرانی به وجود می‌آید ، قیمت ارائه این محصول است. توجه داشته باشید با وجود تنوع بی‌نظیری که در این محصول وجود دارد طبیعتا می‌توان گفت قیمت هرکدام از آنها نیز تفاوت‌هایی دارد و هر چه کیفیت و تراکم فرش مورد نظر شما بهتر باشد قیمت آن افزایش پیدا می‌کند. در کنار این امر نکته حائز اهمیت دیگری که در مورد قیمت گذاری فرش دستبافت وجود دارد ، نحوه خرید این محصول است به طوری که اگر مشتری اقدام به خرید فرش دستباف از تولیدکنندگان آن به صورت مستقیم کند ، خواهد توانست محصولی با کیفیت و در عین حال با قیمت مناسب خریداری نماید. یکی از این روش‌ها خرید مستقیم از فروشگاه‌های مجازی می‌باشد زیرا در این فروشگاه واسطه‌ها و دلالان از میان برداشته شده‌اند و محصول به صورت مستقیم به دست مشتری می‌رسد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 24
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 42
  • باردید دیروز : 21
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 81
  • بازدید ماه : 170
  • بازدید سال : 1,129
  • بازدید کلی : 3,620